یادداشتی بر فیلم زیر نظر
یادداشتی بر فیلم زیر نظر
تعداد بازدید : 178
Border circle
امیر گلستانی

ساخته مجید صالحی

تهیه کنندگان : محمد شایسته ،رامبد جوان

نویسنده : ابوالفضل کاهانی

بازیگران : رضا عطاران،امیر جعفری ، مهران احمدی، آزاده صمدی، سروش جمشیدی


مجید صالحی در مقام کارگردان پیش از این در عرصه تلویزیون با سریالهای متعددی ظاهر شده و کم‌وبیش مورد توجه بینندگان قرار گرفته است . این بار با یک کمدی به سینما آمده تا شاید بتواند گیشه را تسخیر کند . نام تهیه کنندگانی همچون محمد شایسته و رامبد جوان این مهم را یاد آور می شود که فیلم صالحی قطعا با دیگر کمدی ها متفاوت خواهد بود و در درجه اول پولساز بودن آن محتمل می نماید . شایسته و جوان گام اول را در تصاحب گیشه خوب برداشته اند زیرا نام رضا عطاران در لیست بازیگران تماشاچی قهر کرده از سالنها را با پرده نقره ای آشتی می دهد و از همه مهمتر حال به هم ریخته و بهتر است بگوییم ویران این روزهای زمستان ،سینما را به پناهگاه امنی برای مخاطبان گریزان هنر هفتم تبدیل می کند . چه مکانی بهتر از سالن سینما برای باهم بودن و با هم خندیدن ...

ماجرا از آن جایی آغاز می شود که محسن ( رضا عطاران) متوجه ایجاد سوراخی در کاناپه منزل خود می شود ، او امید ( امیر جعفری) را مقصر این اتفاق می داند و موقعیتهای کمیک حول این محور داستانی بوجود می آیند. ساخته و پرداختن قصه اطراف اتفاقی که عنوانش از همان ابتدا مسخره یا به اصطلاح پوچ و تو خالی می نماید یعنی سوراخ و بی اهمیت جلوه دادن شکل اصلی واقعه در عین حال که دارای پتانسیل خنداندن است همه و همه دست به دست هم داده تا کمدی زیر نظر از هر نظر متفاوت با سایر کمدی های سینمای ایران باشد . نقد اجتماع و روابط بین آدمهای جامعه و از طرفی پوچ بودن وقایع و اتفاقات و جایی که داستان در آن اتفاق می افتد شباهتهایی با فیلمهای عبدالرضا کاهانی و دایره زنگی پریسا بخت آور دارد . شاید نام پت و‌مت را هم در ناخودآگاه تداعی کند.البته نام ابوالفضل کاهانی به عنوان نویسنده اثر هم بی تاثیر نبوده و جای پای عبدالرضا کاهانی به وضوح نمایان است.

اینکه آدمهای امروز منافع را برای برقراری رابطه با یکدیگر البته منافع شخصی ارجح می دانند اتفاق تراژیکی است که صالحی در اولین اثر سینمایی اش به آن می پردازد . وجدان جای خود را به سیاست و حیله گری می دهد و صمیمت‌جز با مادیات و منافع شخصی معنی پیدا نمی کند . اینکه سوراخ کوچک‌ موجود در قصه هرچه به انتها می رسیم بزرگتر می شود نشان از عمق فاجعه و همین طور نادانی افرادی دارد که بدون آگاهی در هر مسأله ای اظهار نظر و دخالت می کنند.و بدرستی به عدم آگاهی افراد اشاره می کند عدم تعهد و وجدان بعنوان حلقه گمشده روابط اجتماعی با یک چشم سوم زیر نظر گرفته شده است . نقد روابط زناشویی و جامعه سرشار از دروغ در سینمایی که با سانسور جایی برای عنوان کردن اصل فاجعه نمی گذارد کار یست بس دشوار و از این منظر هم زیر نظر قابل تحسین است .

با تمام این تفاسیر به نظر می رسد که کمدی مجید صالحی خواسته تهیه کنندگانش را مرتفع سازد.

انتخاب بازیگران از جمله امیر جعفری و گیتی ( آزاده صمدی) و آیدین ( مهران احمدی ) بدرستی صورت گرفته و بازی رضا عطاران با همان شوخی های همیشگی گرچه کلیشه ای اما چون بدرستی جای گذاری شده خوب است ، امیدوارم مجید صالحی در گامهای بعدی همان طور که پیداست با توان بیشتری ظاهر شود . شوخی خالقان اثر با اسم فیلم هم با مزه است که بعید می دانم نا آگاهانه باشد . البته باید فیلم راببینید ...

چرا «پارکینگ»؟
در ماه های اولیه ای که این گروه شکل گرفته بود، اعضای آن با توجه به شرایط و امکانات، در پارکینگ یک خانه تمرین می کردند. از میان تمرین هایی که در این پارکینگ انجام شد، به مرور اجراهای موفقی به روی صحنه رفت. از همین رو، اعضای گروهِ فوق تصمیم گرفتند با توجه به این اتفاق، اسم گروه خود را «پارکینگ» نام گذاری کنند.
در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تمامی مطالب گروه هنری پارکینگ ، مختص این رسانه تولید شده است و باز انتشار یا استفاده از آنها فقط با رعایت حقوق کپی رایت مجاز است.