یادداشتی بر فیلم شبی که ماه کامل شد
یادداشتی بر فیلم شبی که ماه کامل شد
تعداد بازدید : 71
Border circle
امیر گلستانی

وقتی فیلم اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند در جشنواره فجر نمایش داده شد هیچ کس نمی دانست که کارگردان آن قرار است چگونه پا به عرصه تکامل هنری اش بگذارد . اما نرگس آبیار با فیلم دوم (شیار ۱۴۳ ) گامهای ترقی را زودتر آنچه در تصور بود برداشت . و در فیلم بعدیش نفس هم نشان داد که توانایی بالایی در خلق صحنه های سینمایی و گرفتن بازیهای ناب دارد . نفس نماینده اسکار شد اما ناکام ماند. در شبی که ماه کامل شد گویا یک اتفاق درون آبیار رخ داده است اتفاقی که نمی توان از آن حرف نزد یا از فکرش خارج شد .

فیلم با موسیقی محلی تکان دهنده و زیبای مسعود سخاوت دوست آغاز می شود که انصافا بار دراماتیکی زیادی در فضاهای مختلف داستان دارد . ( به ویژه سکانس عروسی) نرگس آبیار مانند کودکی که از زیبایی و زشتی چیزی نا آگاه است شما را رفته رفته به تماشا می برد و در مسیر دائما از صبر و شکیبایی شما می کاهد تا در شبی که ماه کامل شد آنچه به نظر جذاب می نماید را ناگهان بر پرده به تصویر بکشد . غافل از اینکه تمام راه کابوسی بیش نیست .

خلق صحنه های ناب سینمایی در بستر تروریسم و خون و خون ریزی جوهره ایست که هر فیلمساز صاحب نامی را برای ساخت آن وسوسه می کند . اما برای نرگس آبیار بعنوان یک کارگردان زن مانند راه رفتن روی لبه تیغ است . حال آنکه داستان بر اساس واقعیت هم باشد پرداختن به آن مشکل تر خواهد شد . آن هم گروهک تکفیری جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی که سر بریدن برایشان مثل آب خوردن بوده است . از این حیث کار او شایسته تحسین است.


خلق شخصیتها در داستانی که پیرنگ واقعی دارد کار مشکلی است . از این منظر نیز باید به نرگس آبیار تبریک گفت . فیلم قصه را از آشنایی فائزه منصوری ( الناز شاکردوست ) و عبدالحمید ریگی ( هوتن شکیبا) آغاز می کند . و مخاطب از همان ابتدا با قصه در گیر می شود. به اصطلاح خیلی زود ،داستان آغاز می شود . از همان ابتدا فیلم نوید یک ماجرای مهیج و دیدنی و در عین حال عذاب آور و پرطنش را می دهد . به نوعی می توان گفت ما به درون کابوس فائزه کشانده می شویم . بازیهای قابل قبولی از بازیگران گرفته شده و همگی می توانند یکی از شانسهای سیمرغ باشند به ویژه هوتن شکیبا وغمناز خانم مادر عبدالحمید ریگی که فرشته صدر عرفایی ایفای نقشش را به عهده گرفته و آرمین حمیدیان در نقش عبدالمالک ریگی بازی قابل باوری را ارائه کرده است .

فیلم نرگس آبیار نمره قابل قبولی در قیاس با فیلمسازان دیگر ژانر تریلر یا دلهره آور می گیرد و به شدت خود نمایی میکند . آنچه به جذابیت فیلم می افزاید مکاشفه شخصیت عبدالحمید است که رفته رفته دچار تحول می شود . همزمان با این تحول به گروهک جندالله و عبدالمالک ریگی همدنزدیک می شویم . انتخاب مسیر هم برای معرفی تکفیر ی ها درست و به جا انتخاب شده است . در اصل فیلم نرگس آبیار فیلم انتخاب است و کارگردانی خوب هم یعنی انتخاب های درست . مادر در فیلمهای آبیار از جایگاه خاصی برخوردار است و در داستان محوریت اساسی دارد همینطور ویژگی تنهایی هم در مادرهای قصه اش ملموس است در اینجا هم سهم غمناز ( فرشته صدر عرفایی ) و شبنم مقدمی در نقش مادر شهاب و فائزه منصوری برای پیشبرد قصه موثر تر است . فائزه به واسطه بچه هایش جانش به خطر می اندازد و مادر تنها می ماند .اما تنها آدمی است که ازمعرکه جان سالم به در برده است .

دیدن این کابوس جذاب سینمایی رو از دست ندین .


چرا «پارکینگ»؟
در ماه های اولیه ای که این گروه شکل گرفته بود، اعضای آن با توجه به شرایط و امکانات، در پارکینگ یک خانه تمرین می کردند. از میان تمرین هایی که در این پارکینگ انجام شد، به مرور اجراهای موفقی به روی صحنه رفت. از همین رو، اعضای گروهِ فوق تصمیم گرفتند با توجه به این اتفاق، اسم گروه خود را «پارکینگ» نام گذاری کنند.
در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تمامی مطالب گروه هنری پارکینگ ، مختص این رسانه تولید شده است و باز انتشار یا استفاده از آنها فقط با رعایت حقوق کپی رایت مجاز است.