نقدی بر چشم و‌ گوش بسته اولین اثر کمدی فرزاد موتمن
نقدی بر چشم و‌ گوش بسته اولین اثر کمدی فرزاد موتمن
تعداد بازدید : 34
Border circle
امیر گلستانی

اولین اثر کمدی فرزاد موتمن به شمار می رود ، موتمن خود را بعنوان یک فیلمساز با دغدغه های اجتماعی به سینما معرفی کرده و همینطور تمایلی به فیلمسازی در ژانر سورئال نیز دارد ، از جمله فیلم سایه روشن که دیوید لینچ فیلمساز سبک سورئالیست سینمای هالیوود و فیلم بزرگراه گمشده اش به وضوح بر آن سایه افکنده است .

اما در این اثر کمدی موتمن نشان می دهد که بی تمایل به ساخت کمدی هم نیست کما اینکه تا مقداری هم در آن موفق نشان داده است . او بعنوان یک فیلمساز سخت گیر در انتخاب مضامین سینمایی اش شناخته می شود و همینطور سبکش هم در همین راستا عامه پسند نیست . امابا فیلم چشم و گوش بسته اینبار نیم نگاهی به گیشه هم داشته است .

نام نیما حسنی نسب بعنوان مجری طرح در عنوانبندی این مهم را گوشزد می کند که با فیلم دم دستی و راحتی به لحاظ ساختار روبرو نیستیم . حسنی نسب نیز یک منتقد و کارشناس برجسته سینماییست . سخت گیر بودن و نز دیکی او به فرزاد موتمن هم جایی برای سرسری گذشتن و نگاه سطحی باقی نمی گذارد .


عنوانبندی ابتدایی فیلم سر وشکلی کلاسیک و قدیمی همراه با کمی مایه فانتزی یاد آور داستان مصور های جذاب دهه ۶۰ و ۷۰ میلادیست . و نشان از ساختار کلاسیک فیلم دارد که بر اساس یک کمدی قدیمی پایه ریزی شده است . شوخی های کار گذاشته شده در داستان که همراه با موقعیت های خنده دار اتفاق می افتد بسیار حساب شده و دقیق طراحی شده و بر خلاف سادگی از تماشاچی خنده می گیرد . فرم کلی موقعیتهای کمدی بر اساس کمدی های کلاسیک(( اسلب استیک ))یا بزن و بکوب معروف پایه ریزی شده از جمله کمدین های مشهور این عرصه می توان به (( استن لرل و الیور هاردی)) ،(( چارلی چاپلین ))اشاره کرد.

قتل یک انسان از نگاه سعید غلامی (بهرام افشاری ) که نابیناست و آقای شب خیز ( امین حیایی) که ناشنواست از یک صبح تا غروب ماجراییست که این بار فرزاد موتمن با یک انتخاب متفاوت برای دیدن لحظات کمدی و خنده آور ما را به سالن سینما می کشاند . اما سوابق فیلمسازی این کارگردان نامی و خواص متفاوت فیلمهایش در فضای اجتماعی و رئال برای این مهم دور از ذهن می نماید . اما موتمن با بهره گیری از فیلمنامه حساب شده ( هما بذر افشان ) به خوبی از عهده ساخت ان بر آمده و چرخش ۱۸۰ درجه او در مقام فیلمساز نوید آن را می دهد که زین پس کارهای کمدی هم در کارنامه اش با نمرات قابل قبول درج خواهد شد و در این ژانر نیز حرفی برای گفتن دارد. چرا که ژانر کمدی بدلیل ظرافت در اجرا و همچنین گرفتن خنده از تماشاچی جزئ کارهای سخت در سینمای ایران به شمار می رود .فیلمسازان انگشت شماری در حال حاضر جز تعداد محدودی به سراغ آن می روند.

در نهایت با اشاره به بازی خوب و قابل قبول بهرام افشاری و همین طور آناهیتا درگاهی (نونا) در نقش زن خلافکار همین طور نقش آفرینی امین حیایی که مدتی است در یک تیپ کمدی ظاهر نشده این متن را به پایان می برم .

چرا «پارکینگ»؟
در ماه های اولیه ای که این گروه شکل گرفته بود، اعضای آن با توجه به شرایط و امکانات، در پارکینگ یک خانه تمرین می کردند. از میان تمرین هایی که در این پارکینگ انجام شد، به مرور اجراهای موفقی به روی صحنه رفت. از همین رو، اعضای گروهِ فوق تصمیم گرفتند با توجه به این اتفاق، اسم گروه خود را «پارکینگ» نام گذاری کنند.
در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تمامی مطالب گروه هنری پارکینگ ، مختص این رسانه تولید شده است و باز انتشار یا استفاده از آنها فقط با رعایت حقوق کپی رایت مجاز است.